فرش دستباف ایران پلی به اینده

فرش ایران چگونه افتخار صنایع دستی ایران در سال جدید شد:

فرش دستباف صنایع دستی ایران
صادرات فرش صنایع دستی ایران

یکی از پدیده‌های قابل توجه صنایع دستی ایران در سال‌های اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است.

ایران نیز به منظور گسترش صادرات غیرنفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) برآمده.

در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع دستی مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است.

فرش دستبافصنایع دستی ایران بر خلاف فرش­های ماشینی از محصولات طبیعی و کرک و ابریشم­های غیرمصنوعی تهیه شده است.

الیاف طبیعی فرش دستبافصنایع دستی ایران برای سلامتی انسان ضرری ندارد.ثانیا این الیاف مقاومت و ثبات رنگ بالایی دارند.

فرش­های دستباف درصدی کم یا زیاد از ابریشم طبیعی را دارند. ابریشم طبیعی باعث می شود ماندگاری و ظرافت هر دو در کنار هم در یک محصول وجود داشته باشد.

تک تک گره­های فرش دستباف ایرانی در هر خطه­ای از ایران و با هر سبکی بافته شده باشد مقاومت بالایی دارد. فرش­های دستباف با گذشت زمان ارزشمندتر می­شوند.

دانش فرش دستباف صنایع دستی ایران لو رفته است؟

فرش دستباف صنایع دستی ایران ریشه در خاک ایران دارد و جغرافیای ایران را فرا گرفته است.

هر کدام از انواع طرح­های فرش دستباف در گوشه­ای از جهان طرفدان خاصی را پیدا کرده است.

تولید فرش دستباف یکی از مشاغل سنتی زنان خانه­دار ایرانی بوده است.

این بافته­های زیبا حالا به صورت زیباتر و مهندسی شده تولید می­شوند.

همراه با طرح­های جدید فرش دستباف  ارائه می­گردند.

شرکت فرش ایران، طرح‌های فرش ایران را به ۲۰ گروه اصلی تقسیم کرده ‌است:

آثار باستانی و ابنیه اسلامی، شاه‌عباسی، اسلیمی، اقتباسی، افشان، واگیره‌ای (بندی)، بته‌ای (بته جقه)، درختی، ترکمن، شکارگاهی، گل فرنگ، قابی (خشتی)، گلدانی، ماهی درهم، محرابی، محرمات، هندسی، ایلی و عشایری، تلفیقی و طرح‌های معاصر

کهن ترین فرش دستباف صنایع دستی ایران از چین می آید؟

کهن‌ترین نمونه نقش قالی را دانشمندان آشورشناس در نقش­های برجستهٔ “کاخ نینوا” یافته اند که گل و حاشیه آن تقلیدی از گلدوزی­های بابل به نظر می­رسد.

تاریخ این نقش­ها را سده هفتم پیش از میلاد می­دانند. بهترین نمونه این نقش متعلق به خورس­آباد در موزه لوور نگهداری می­شود.

هدف طراحان ایرانی ایجاد لذت بوسیله قرینه‌سازی و زیبایی است.

آن‌ها یا طرح‌ها را از زندگی واقعی (طبیعت) الهام گرفته‌اند یا از منابع خارجی استفاده نموده‌اند.

در هر یک از این دو حالت باید ارتباط داشتن این اشکال و نقوش را با افکار صوفیانه و عارفانه با احتیاط ذکر کرد.

چه بسا این اشکال، شکل‌های ساده شده حیوانات، گیاهان و پرندگان باشد که با گذشت زمان تغییر یافته‌اند.

آنچه مسلم است زن قالیباف وقتی پشت دار نشسته، بیشتر از آنچه دیده الهام گرفته می‌اندیشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *